Domowe ćwiczenia wspomagające integrację sensoryczną

Słowo „terapia” brzmi zapewne dość poważnie, natomiast dziecko cały proces traktuje jako ciekawą zabawę. Przedszkolak eksploruje świat poprzez swoje zmysły. Dotyka, wącha, smakuje.

Większość ćwiczeń, które są wykonywane w celu wspomagania integracji sensorycznej jest banalnie prosta, wręcz niektórzy mogą pomyśleć, że zbyt prosta, aby była skuteczna. Każdy rodzaj ćwiczeń dotyczy innego obszaru, rozwija poszczególne zmysły, tworzy nowe połączenia nerwowe w mózgu.

Kluczowe w całej terapii są emocje dziecka. Ważne, aby dziecko czerpało dużo radości z wykonywanych ćwiczeń.

Jakie ćwiczenia możemy wykonywać w domu?

Na wakacjach, placu zabaw, w domu lub sali zabaw istnieje wiele możliwości wykonania ćwiczeń wspierających integrację sensoryczną i rozwój dziecka. W celu uzyskania jakichkolwiek efektów, rodzic powinien przez ok. 15 minut każdego dnia wykonywać z dzieckiem określone ćwiczenia.

WĘCH

1. Pachnące słoiczki

W drogeriach możemy zakupić małe słoiczki, do których wkładamy różne tajemnicze pachnące rzeczy (goździki, miętę, kawałek cytryny, trochę cynamonu, olejek sosnowy itp.). Zakrywamy dziecku oczy, dajemy do powąchania słoiczek i prosimy, aby dziecko odgadło, co się tam znajduje.

CZUCIE, DOTYK

1. Faktury do masowania

Małe dzieci uwielbiają masaż dłoni. Jedne lubią mięciutkie tkaniny, inne bardziej ostre, drapiące powierzchnie. Dobrym ćwiczeniem jest przygotowanie różnych przedmiotów do masowania wewnętrznej powierzchni dłoni i pokazanie je dziecku. Dziecko powinno samo wskazać, czym w danym momencie chce być masowane. Masujemy dłoń od paluszków do nadgarstka. Jeżeli dziecko ma już dosyć, przestajemy i bierzemy następna „fakturę”.

2. Nawlekanie koralików na sznurek

3. Miseczki z różnymi produktami spożywczymi

Zadaniem dziecka jest przekładanie koralików „zatopionych” w kaszy, ryżu lub makaronie do innego pojemniczka. Przesypywanie rączkami ziarenek.

4. Zapinanie spinaczy na sznurku (sprawność paluszków, mała motoryka)

Przepinanie spinaczy z jednej strony na drugą (z prawej do lewej i na odwrót) daje dziecku możliwość ćwiczenia przekraczania linii środka, co sprzyja przyszłej nauce pisania.

5. Masaż dociskowy ciała (szczególnie mięśnie rąk i nóg)

Masaż dłoni i paluszków, z dociskami na stawy. Dodatkowo można włączyć stymulację termiczną np. naprzemienne okłady żelowe (ciepły – zimny – ciepły).

Ulubiona przez dzieci zabawa w „naleśnik” – owijamy malucha w koc lub karimatę. Po kąpieli – w ręcznik i lekko dociskamy mięśnie rąk i nóg. Masaż bardzo wyciszający, który ułatwia zasypianie.

6. Koc dociążający

Jeden z ważnych elementów terapii w przypadku problemów z czuciem głębokim. Za pomocą stałego docisku ciała poprzez leżenie pod ciężkim kocem można obniżyć hiperaktywność dziecka lub nawet poprawić jego koncentracje. Kocem dociążamy całe ciało z wyłączeniem głowy.

Jak dobrać właściwy koc? Koce dobiera się w zależności do wagi ciała dziecka, tj. 10-20% masy ciała dziecka + 0,5 kg.

SŁUCH

1. „Łódeczki”

Zakrywamy ucho dziecka „łódeczką” zrobioną z dłoni rodzica, następnie opukujemy ją palcami drugiej dłoni. Jeżeli dziecko nie pozwala sobie na to ćwiczenie, możemy zamiast „łódeczki” przyłożyć do jego ucha plastikowy kubeczek i pukać w niego palcami (po kilka sekund na każde ucho).

RUCH, RÓWNOWAGA

  1. Chodzenie po desce „nóżka za nóżką”.
  2. „Spacer sensoryczny”– dziecko porusza się jak piesek (jednocześnie na dłoniach i bosych stopach), po zróżnicowanym pod względem faktury podłożu. Można w tym celu użyć różnych wycieraczek lub chodniczków.
  3. Czołganie w tunelu
  4. Kołysanie przód-tył na piłce rehabilitacyjnej (dziecko leży na brzuchu)
  5. Bujanie w kocu

6. „Taczka”

7. Tor z przeszkodami – Chodzenie gołymi nogami po różnych przeszkodach.

8. Przeciąganie liny

9. Gra w „klasy” – skakanie po narysowanych kwadratach

10. Kołyska wykonywana w pozycji na plecach.

Jeżeli wg Ciebie artykuł był ciekawy i warty polecenia, polub go lub udostępnij !!!

Dodaj komentarz